Misstolkning

På grund av en

misstolkning är

vi här idag


Alla har en eller flera ledare. Det finna alltid någon som representerar alla andra eller som

som endast finns till för att vägleda. Kanske för att hjälpa till. Kanske finns ledaren låt säga

en hon för att dess flock ska bli lika vis och säker som hon själv. Jag menar inte att hon har

rätt, inte heller att hon har fel. Jag säger inte heller att hon står högre alla andra och att hon

är lika vis som dem andra ledarna. Nej, det är hon absolut inte och vet ni varför? För dessa

ledare är lika vilsna som personerna dem tros kunna hjälpa. Dem är lika vilsna på sitt sätt

liksom på sättet de förespråkar. Hur många ledare har hittills hjälpt oss? Hur många har på

riktigt brytt sig om oss? Med oss menar jag alla oss. Ja, jag menar hela världen. Nej, det finns

ingen. Det finns såklart någon som förändrat en stad, en nation eller kanske till och med en

hel kontinent, men aldrig, aldrig någonsin har denna tänkt på oss alla. Ledarna har alltid varit

tvungna att stöta bort det ena för att lyckas med det andra. Starkt. Ja, det är något otroligt

starkt att kunna stöta bort personer på det sättet. - Men tänk på alla liv han räddat? Varför

ska jag glädjas åt de personer han hjälpt när han skadat lika många? Vi lever i en misstolkning.

På grund av en enda misstolkning har världen blivit till vad den är idag. På grund av en lögn,

ett falskt rykte, står vi här och tycker synd om allt och alla. På grund av en dum jävel, en svag

och självisk parasit sitter jag här just nu och skriver detta inlägg. På grund av en misstolkning.

En misstolkning leder till en miljard misstolkningar. Och här sitter jag, i väntan på att du ska

misstolka min text, min åsikt och min förståelse. Jag förstår det här. Men det kanske inte du

gör. Låt dig inte misstolkas.




två munkar


Två munkar är ute och vandrar. De är mycket tystlåtna, vi påminner oss att rätt tal 
bland annat innebär att inte tala i onödan. Så kommer de till en strid flod. 
Där står en ung kvinna och ber om hjälp att komma över. 
Den ene munken ignorerar hennes begäran och går själv över. 
Den andra säger åt henne att hoppa upp på hans rygg och bär över henne. 
På andra sidan floden sätter han ner henne och så vandrar munkarna vidare. 
Efter många timmar säger den munk som ignorerade kvinnan till den andre: 
"Hur kunde du bära över kvinnan"? Det dröjer länge innan han får ett svar. 
När det kommer lyder det: "Jag bar henne bara över floden, du bär ännu på henne".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback